Verlenging herroepingsrecht
Als je iets koopt op het internet heb je niet de mogelijkheid gehad om dit (product) te bekijken, vast te houden of te zien hoe het werkt. Omdat de wetgever dit tegenover de consument niet helemaal eerlijk vond heeft hij hier iets op bedacht, namelijk het herroepingsrecht. Het herroepingsrecht houdt in dat je als consument een online aankoop zonder opgave van redenen binnen 14 dagen kan annuleren. Als je een product al ontvangen hebt, kan je deze terugsturen en krijg je je geld terug. Er zijn een aantal uitzonderingen op het herroepingsrecht, denk hierbij bijvoorbeeld aan op maat gemaakte producten of producten met een beperkte houdbaarheidsdatum. De termijn van 14 dagen bedenktijd is het wettelijk minimum, bedrijven mogen er zelf voor kiezen om deze termijn te verlengen.
Informeren over het herroepingsrecht
De verkoper van een product of de aanbieder van een dienst moet de consument informeren over het herroepingsrecht en de daarbij geldende termijn. Deze informatie moet op een makkelijk vindbare plaats op de website worden geplaatst, denk hierbij bijvoorbeeld aan een kopje op de website met de naam ‘retourneren’. Als het herroepingsrecht niet of onjuist wordt vermeld, krijgt de consument een verlengde herroepingstermijn. Deze termijn loopt pas af 14 dagen nadat de verkoper alsnog aan deze informatieplicht heeft voldaan. Doet de verkoper dit niet dan loopt de verlengde herroepingstermijn maximaal 12 maanden door. Het kan dus voorkomen dat een consument na 11 maanden nog beroep kan doen op zijn herroepingsrecht. Ook hoeft de consument de eventuele waardevermindering die in deze termijn heeft plaatsgevonden niet te vergoeden. Naast problemen met klanten kan je als bedrijf bij foutieve of misleidende informatie boetes krijgen van de Autoriteit Consument & Markt. Informeer je klanten dus altijd op de juiste manier over het herroepingsrecht!