Wat staat er in de grijze lijst?
Veel consumenten lezen de algemene voorwaarden niet of nauwelijks wanneer ze met een bedrijf een overeenkomst sluiten. Vaak wordt online op ‘volgende’ of ‘akkoord’ geklikt. Daarnaast gaan consumenten vaak akkoord met een offerte waardoor ze stilzwijgend akkoord gaan met de daarbij behorende algemene voorwaarden. Het lijkt daarom mogelijk om zomaar alles op te nemen in de algemene voorwaarden.
Dat is niet zo. Om consumenten te beschermen, heeft de wetgever een zwarte en een grijze lijst opgesteld. In dit artikel wordt de grijze lijst besproken. Ik ga in op wat het inhoudt als een beding op de grijze lijst staat en welke bepalingen precies in de grijze lijst staan.
Wie kan zich beroepen op de grijze lijst?
De grijze lijst is opgenomen in art. 6:237 van het Burgerlijk Wetboek. Bepalingen die in de grijze lijst en de algemene voorwaarden van een onderneming staan worden vermoed onredelijk bezwarend te zijn indien ze worden gebruikt bij een overeenkomst tussen een consument en een onderneming. In een business to consumer relatie dus. Alleen bij grote uitzondering kunnen bedrijven zich beroepen op de grijze lijst. Het betreft dus slechts een mogelijkheid voor consumenten om zich op de grijze lijst te beroepen. Het is een consumentenrecht, omdat consumenten beschermd worden.
Wat staat er in de grijze lijst?
Als een bepaling in de grijze lijst staat wordt hij dus vermoed onredelijk bezwarend te zijn. Dat betekent dat jij als ondernemer moet bewijzen dat de bepaling niet onredelijk bezwarend is. De grijze lijst draait de bewijslast dus om.
Indien je niet in dit bewijs slaagt wordt de bepaling dus als onredelijk bezwarend aangemerkt. Daardoor is de bepaling vernietigbaar. Dat wil zeggen: de consument hoeft geen rekening te houden met de onredelijke bepaling.
Voorbeelden van bepalingen uit de grijze lijst
In de grijze lijst staan (vrij vertaald) bijvoorbeeld volgende bepalingen die worden vermoed onredelijk bezwarend te zijn:
Lange reactietermijn: elk beding waarbij de onderneming een onredelijk lange of onduidelijk omschreven termijn heeft om te reageren.
Beperking verplichtingen: bedingen waarmee de onderneming zijn verplichtingen inperkt tot een onredelijk niveau.
Afwijkende prestatie: elke bepaling die ervoor zorgt dat jij als ondernemer een andere dienst of ander product mag leveren zonder dat de consument een beroep mag doen op ontbinding van de overeenkomst.
Beperking verplichting tot nakoming: bepalingen die ervoor zorgen dat jij als ondernemer niet meer gebonden bent aan de overeenkomst.
Lange termijn voor nakoming: elke bepaling die stelt dat de ondernemer een onredelijk lange of niet duidelijk bepaalde termijn heeft voor de nakoming van zijn verplichtingen.
Uitsluiting schadevergoedingsplicht: het zogenaamde exoneratiebeding waarmee de juridische aansprakelijkheid geheel of gedeeltelijk wordt uitgesloten. Dus, omdat de wetgever weet dat consumenten de van toepassing verklaarde algemene voorwaarden bij een overeenkomst vaak niet doorlezen, zijn er in de wet beschermende bepalingen opgenomen voor consumenten. Een van die beschermingsbepalingen is de grijze lijst, waarop bedingen staan die worden vermoed onredelijk bezwarend te zijn. Tegenbewijs is dus altijd mogelijk.
Conclusie
Dus, omdat de wetgever weet dat consumenten de van toepassing verklaarde algemene voorwaarden bij een overeenkomst vaak niet doorlezen, zijn er in de wet beschermende bepalingen opgenomen voor consumenten. Een van die beschermingsbepalingen is de grijze lijst, waarop bedingen staan die worden vermoed onredelijk bezwarend te zijn. Tegenbewijs is dus altijd mogelijk.
Naast de grijze lijst bestaat er ook nog de zwarte lijst. Klik hier om meer over de zwarte lijst te lezen.
“Van intake tot realisatie van onze nieuwe terms & conditions ging snel met goed advies en resultaat naar wens.”
‘Juridische nazorg en up to date blijven is voor ons heel belangrijk. Bij Waterdicht snappen ze dit en zorgen ze hiervoor.’
“Mede door de snelheid en de goede communicatie mogen wij ons tevreden klant van Waterdicht noemen! Ook bij vragen zijn ze altijd bereid je te woord te staan...
"Simpel, duidelijk en snel. Zoals het hoort. Zeer tevreden met de dienstverlening van Waterdicht!"
Michael Versluis (CEO...
"Waterdicht heeft ons vlot en deskundig geholpen bij het actualiseren van onze algemene voorwaarden. Zeker aan te bevelen!"
“Waterdicht, het sprak mij direct aan, creatief en professioneel. Ik ben goed en snel geholpen met mijn vraag en in de toekomst weet ik bij wie ik wederom aa...
"Waterdicht heeft Frankwatching geholpen met het up to date krijgen van onze algemene voorwaarden. Het contact was informeel en tegelijk ook professione...
“Waterdicht is een betrouwbare organisatie, denken met je mee en zoeken naar een volledige service. Zowel voor het opstellen van een contract als het control...
''Naast de inhoudelijke kennis waren de prijs en flexibiliteit voor ons de redenen om voor Waterdicht te kiezen. De prijs / kwaliteit verhouding was voor Aud...
“Waterdicht weet hun diepgaande juridische kennis ontzettend goed te vertalen naar begrijpelijke mensentaal voor ondernemers zoals mijzelf.”
"Creatieve concepten voorzien we altijd van een fijnscherpe onderbouwing. Daar houdt het niet op, want onze algemene voorwaarden en juridische details zijn m...
"Waterdicht werkt snel, duidelijk en professioneel. De uitleg is in voor ons begrijpelijke taal, wat bij andere organisaties nog weleens anders is gebleken....
"De transparante aanpak en goede adviezen maakt dat Waterdicht voor mij een duurzame partner is geworden, waar ik kan vertrouwen op een multidisciplinair tea...
''De laagdrempelige en persoonlijke communicatie in combinatie met de krachtige expertise zorgden voor een hele fijne samenwerking. Alle documentatie voelt n...
"Vanwege de uitgebreide expertise, goede service en persoonlijke klik met Waterdicht kunnen we snel schakelen wanneer de situatie daarom vraagt."
"Super tevreden! Snelle intake, gedegen contract en prima prijs/kwaliteit. Persoonlijk en ook zakelijk."
“De juristen van Waterdicht maken complexe documenten begrijpelijk én leggen je uit hoe je ze kunt toepassen. Ze denken mee met op maat gemaakte wensen, reag...
‘’Een persoonlijk en fijn contact. Vragen die we hadden werden snel en duidelijk afgehandeld zonder moeilijke taal te gebruiken, kortom een prettige ervaring...
"Het contact met de partners gaf meteen het vertrouwen dat dit in goede handen was omdat ze direct in staat waren de kennis die ze hebben toe te passen."
...