De oproepkracht en de WAB
Een oproepkracht is een medewerker die pas hoeft te komen werken indien hij of zij door zijn werkgever daartoe wordt opgeroepen. Het gaat hierbij dus eigenlijk om iemand die op afroep beschikbaar is voor werk. Met de komst van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) veranderden de regels rondom de oproepkrachten. Zo hebben ze per 1 januari 2020 een stevigere wettelijke positie en gelden er een aantal spelregels. Het is van belang om je dit als werkgever - maar ook als werknemer - zijnde te realiseren. Helaas blijkt dat er in de praktijk toch nog veel misvattingen bestaan rondom oproepovereenkomsten, en deze misvattingen kunnen de werkgever veel geld kosten. In deze blog zet ik dan ook kort uiteen welke type flexcontracten er zijn en wat er sinds het intreden van de WAB is veranderd met betrekking tot het werken met oproepkrachten.
De oproepkracht en de soorten contracten
Werknemers met een flexibele arbeidsrelatie werken veelal op basis van een zogenoemd ‘flexcontract’. Naast uitzendwerk, bestaan er drie soorten flexcontracten die alle drie duidelijke kenmerken hebben. Er wordt binnen deze typen contracten grofweg een onderscheid gemaakt tussen een oproepcontract met voorovereenkomst en een oproepcontract met een uitgestelde prestatieplicht. Wat dit precies inhoudt zal ik hieronder toelichten.
1. Oproepcontract met voorovereenkomst
Bij een voorovereenkomst is de oproepkracht nog niet in dienst bij de werkgever, partijen hebben in dit geval slechts voorwaarden afgesproken die ingaan op het moment dat de oproepkracht gaat werken. Kenmerkend voor dit type contract is dat de werknemer niet hoeft te gaan werken als de werkgever hem daartoe oproept. Wat belangrijk is om je te realiseren is dat de arbeidsovereenkomst in dit geval pas tot stand komt op het moment dat de werknemer wordt opgeroepen. Hierin schuilt echter ook een gevaar, bij elke oproep ontstaat er immers een arbeidsovereenkomst, zelfs al is de oproep maar voor een uur werk. Dit houdt in dat men - gelet op de ketenregeling - bij de vierde oproep al aan een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd zit.
2. Oproepcontract met uitgestelde prestatieplicht
Een oproepcontract met uitgestelde prestatieplicht wordt in de volksmond ook wel een ‘MUP-overeenkomst’ genoemd. Dit houdt kortgezegd in dat wanneer een oproepkracht niet wordt opgeroepen voor werk, hij ook geen recht heeft op loon. Het grote verschil met het oproepcontract met voorovereenkomst is dat de oproepkracht in dit geval al wel in dienst is bij de werkgever omdat deze arbeidsovereenkomst wel een duidelijk begin heeft. Vanaf het begin is de oproepkracht dan ook verplicht om gehoor te geven aan een oproep. Er zijn hierbij twee vormen te onderscheiden: het nul-urencontract en het min-maxcontract.
- Het arbeidscontract zonder urengarantie (nul-urencontract)
Kenmerkend voor dit contract is dat er geen afspraken zijn gemaakt over het aantal uren dat moet worden gewerkt. De werkgever betaalt dan ook alleen de uren uit die de werknemer daadwerkelijk heeft gewerkt en de werknemer gaat pas aan het werk als de werkgever hem of haar daartoe heeft opgeroepen.
- Het arbeidscontract met urengarantie (min-maxcontract)
In het geval van een min-maxcontract zijn er wel afspraken gemaakt over hoeveel uur de werknemer minimaal en hoeveel uur de werknemer maximaal per week moet werken. Dit minimum aantal uren worden ook wel de ‘garantie-uren’ genoemd, deze uren dienen altijd uitbetaald te worden, zelfs als de werknemer niet wordt opgeroepen. Voor de uren die boven het minimum liggen, dient de werknemer gehoor te geven aan oproepen van de werkgever. Voor de uren die boven het maximum uren liggen, kan de werknemer de oproepen weigeren.
De oproepkracht en de WAB
Zoals reeds is vermeld zijn er met de komst van de WAB een aantal belangrijke zaken rondom de oproepkrachten gewijzigd. Deze wijzigingen zijn van toepassing indien de urenomvang van de arbeid niet is vastgelegd en de oproepkracht geen recht heeft op loon als hij de overeengekomen arbeid niet heeft verricht. Maar wat veranderde er precies, en waar moet je als werkgever rekening mee houden sinds 1 januari 2020? Hieronder zet ik de drie belangrijkste wijzigingen rondom het werken met oproepkrachten uiteen.
1. De oproeptermijn
Uit de WAB vloeit voort dat een oproepkracht ten minste vier dagen voorafgaand aan de werkzaamheden, schriftelijk of elektronisch moet worden opgeroepen om te komen werken. Gebeurt dit niet op tijd, dan hoeft de oproepkracht geen gehoor te geven aan de oproep van zijn werkgever. Zoals bij wel meer arbeidsrechtelijke afspraken het geval is, kan er van deze termijn worden afgeweken bij cao. In een cao kan namelijk een kortere oproeptermijn worden afgesproken maar dit mag nooit minder dan 24 uur van tevoren zijn. Daarnaast geldt dat de oproepkracht het recht behoudt op loon over de duur van de oproep als de werkzaamheden (geheel of gedeeltelijk) minder dan vier dagen van tevoren worden afgezegd. Dit geldt ook voor de situatie waarin het tijdstip wijzigt voor de werkzaamheden waarvoor de oproepkracht was opgeroepen. Hij behoudt in dit geval het recht op loon over de oorspronkelijke periode waarvoor hij was opgeroepen.
Let er daarnaast op dat ook het afzeggen of wijzigen schriftelijk of elektronisch gebeurd. Is dit niet het geval, dan kan de oproepkracht alsnog aanspraak maken op het loon over de oproep, ook al is dit op tijd kenbaar gemaakt.
2. Aanbod voor een vast aantal uren
Op grond van de WAB is de werkgever verplicht om na twaalf maanden een schriftelijk aanbod te doen aan de oproepkracht voor een vast aantal uren. Let erop dat dit iets anders is dan het aanbieden van een vast contract, het gaat hierbij namelijk alleen om het vaststellen van het aantal uur dat de werknemer moet werken. Het aanbod dient de werkgever binnen een maand te doen en het aantal uren moet minimaal zijn gebaseerd op het gemiddeld aantal gewerkte uren over de afgelopen twaalf maanden waarbij alleen de uren die elkaar binnen zes maanden tijd opvolgen meetellen. De werknemer heeft vervolgens een maand de tijd om dit aanbod al dan niet te aanvaarden. Als de werkgever het nalaat om een dergelijk aanbod te doen, dan heeft de oproepkracht automatisch het recht op loon voor de uren die de oproepkracht had als hij het aanbod wel kreeg. Het is dus zaak om dit goed in de gaten te houden en tijdig dit aanbod te doen.
3. Transitievergoeding vanaf dag één
Daarnaast hebben niet alleen ‘reguliere’ werknemers maar ook oproepkrachten per 1 januari 2020 recht op een transitievergoeding vanaf de datum van indiensttreding. Dit houdt in dat indien het dienstverband op initiatief van de werkgever eindigt of het dienstverband op zijn initiatief niet wordt voortgezet, de oproepkracht aanspraak maakt op een transitievergoeding. Hiermee is de regeling die bepaalde dat van een recht op deze vergoeding pas sprake was na afloop van 24 maanden dan ook vervallen.
Zoals men kan zien is er dus het nodige veranderd op het gebied van de oproepkracht. Deze wijzigingen zijn door de wetgever ingevoerd met als doel meer zekerheid te creëren voor oproepkrachten aangezien zij doorgaans niet weten hoeveel uur zij kunnen werken en ze steeds beschikbaar moeten zijn voor werk. Deze verandering brengt echter met zich mee dat werkgevers er goed op moeten letten of hun manier van werken (nog) wel in overeenstemming is met wat de WAB hen voorschrijft. Heb je een vraag over een van deze bovenstaande wijzigingen? Of heb je een andere arbeidsrechtelijke vraag? Neem dan gerust contact met me op. Ik help je graag verder.
‘’Een persoonlijk en fijn contact. Vragen die we hadden werden snel en duidelijk afgehandeld zonder moeilijke taal te gebruiken, kortom een prettige ervaring...
"Waterdicht heeft ons vlot en deskundig geholpen bij het actualiseren van onze algemene voorwaarden. Zeker aan te bevelen!"
"Creatieve concepten voorzien we altijd van een fijnscherpe onderbouwing. Daar houdt het niet op, want onze algemene voorwaarden en juridische details zijn m...
“Waterdicht weet hun diepgaande juridische kennis ontzettend goed te vertalen naar begrijpelijke mensentaal voor ondernemers zoals mijzelf.”
"Vanwege de uitgebreide expertise, goede service en persoonlijke klik met Waterdicht kunnen we snel schakelen wanneer de situatie daarom vraagt."
"Het contact met de partners gaf meteen het vertrouwen dat dit in goede handen was omdat ze direct in staat waren de kennis die ze hebben toe te passen."
...“Van intake tot realisatie van onze nieuwe terms & conditions ging snel met goed advies en resultaat naar wens.”
"Waterdicht werkt snel, duidelijk en professioneel. De uitleg is in voor ons begrijpelijke taal, wat bij andere organisaties nog weleens anders is gebleken....
"Waterdicht heeft Frankwatching geholpen met het up to date krijgen van onze algemene voorwaarden. Het contact was informeel en tegelijk ook professione...
''Naast de inhoudelijke kennis waren de prijs en flexibiliteit voor ons de redenen om voor Waterdicht te kiezen. De prijs / kwaliteit verhouding was voor Aud...
“Mede door de snelheid en de goede communicatie mogen wij ons tevreden klant van Waterdicht noemen! Ook bij vragen zijn ze altijd bereid je te woord te staan...
"Super tevreden! Snelle intake, gedegen contract en prima prijs/kwaliteit. Persoonlijk en ook zakelijk."
“De juristen van Waterdicht maken complexe documenten begrijpelijk én leggen je uit hoe je ze kunt toepassen. Ze denken mee met op maat gemaakte wensen, reag...
“Waterdicht, het sprak mij direct aan, creatief en professioneel. Ik ben goed en snel geholpen met mijn vraag en in de toekomst weet ik bij wie ik wederom aa...
''De laagdrempelige en persoonlijke communicatie in combinatie met de krachtige expertise zorgden voor een hele fijne samenwerking. Alle documentatie voelt n...
"De transparante aanpak en goede adviezen maakt dat Waterdicht voor mij een duurzame partner is geworden, waar ik kan vertrouwen op een multidisciplinair tea...
“Waterdicht is een betrouwbare organisatie, denken met je mee en zoeken naar een volledige service. Zowel voor het opstellen van een contract als het control...
"Simpel, duidelijk en snel. Zoals het hoort. Zeer tevreden met de dienstverlening van Waterdicht!"
Michael Versluis (CEO...
‘Juridische nazorg en up to date blijven is voor ons heel belangrijk. Bij Waterdicht snappen ze dit en zorgen ze hiervoor.’