Tot hoe ver mag je je aansprakelijkheid uitsluiten?
Wanneer je geen goed product of geen goede dienst levert ben je aansprakelijk voor de schade die de andere partij daardoor lijdt. Artikel 6:74 Burgerlijk Wetboek stelt dat je niet aansprakelijk bent wanneer de tekortkoming niet aan jou kan worden toegerekend.
Vaak wordt door middel van een exoneratieclausule, in bijvoorbeeld de algemene voorwaarden, geprobeerd om de aansprakelijkheid te beperken. Wanneer kan je je als ondernemer met succes beroepen op zo’n bepaling?
Wanneer is het uitsluiten of beperken van aansprakelijkheid onredelijk?
Meestal is een exoneratieclausule opgenomen in algemene voorwaarden. In dat geval kan worden aangevoerd dat het beding onredelijk bezwarend is dan wel dat het beding naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is. Twee subjectieve en daarmee vage criteria. Gelukkig hebben we wel wat handvaten. De vraag of een exoneratieclausule naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is, dient te worden beantwoord aan de hand van de omstandigheden van het geval. Dit maakt het nog niet veel duidelijker. Bij de omstandigheden van het geval moet de zwaarte van de schuld, de aard en inhoud van de overeenkomst, de maatschappelijke positie en verhouding tussen partijen en de mate waarin de wederpartij zich bewust was van de betekenis van de exoneratieclausule bekeken worden.
Het beperken van aansprakelijkheid bij consumenten
Wanneer je een overeenkomst sluit met een consument gelden er strengere regels. Bij een overeenkomst met een consument wordt een exoneratieclausule altijd geacht onredelijk te zijn. Dit brengt met zich mee dat jij als ondernemer dan moet bewijzen dat het uitsluiten van jouw aansprakelijkheid in die concrete situatie niet onredelijk is.
Bewuste roekeloosheid en opzet
Het beroep op een exoneratieclausule zal in het algemeen onaanvaardbaar zijn, indien sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid van leidinggevend personeel of van jou als ondernemer zelf. Dit is een zwaardere eis dan alleen onvoorzichtigheid. Ook indien de fout is gemaakt door niet-leidinggevend personeel zal het beroep op onredelijkheid in het algemeen niet slagen, tenzij aannemelijk kan worden gemaakt dat de fout het gevolg is van onjuiste instructies van personen die met de leiding waren belast. Het moet dus gaan om leidinggevend personeel.
Conclusie
De vraag of een beroep op een exoneratieclausule op gaat, is sterk afhankelijk van de specifieke omstandigheden van het geval. Wel kunnen er een aantal handhaven uit de rechtspraak worden gebruikt om een exoneratieclausule te beoordelen. Bij consumenten wordt een exoneratieclausule altijd vermoed onredelijk te zijn.
Meer weten over de exoneratieclausule?
Sam Derks
“Waterdicht weet hun diepgaande juridische kennis ontzettend goed te vertalen naar begrijpelijke mensentaal voor ondernemers zoals mijzelf.”
"Vanwege de uitgebreide expertise, goede service en persoonlijke klik met Waterdicht kunnen we snel schakelen wanneer de situatie daarom vraagt."
"Waterdicht heeft ons vlot en deskundig geholpen bij het actualiseren van onze algemene voorwaarden. Zeker aan te bevelen!"
“Van intake tot realisatie van onze nieuwe terms & conditions ging snel met goed advies en resultaat naar wens.”
“De juristen van Waterdicht maken complexe documenten begrijpelijk én leggen je uit hoe je ze kunt toepassen. Ze denken mee met op maat gemaakte wensen, reag...
‘Juridische nazorg en up to date blijven is voor ons heel belangrijk. Bij Waterdicht snappen ze dit en zorgen ze hiervoor.’
''Naast de inhoudelijke kennis waren de prijs en flexibiliteit voor ons de redenen om voor Waterdicht te kiezen. De prijs / kwaliteit verhouding was voor Aud...
"Het contact met de partners gaf meteen het vertrouwen dat dit in goede handen was omdat ze direct in staat waren de kennis die ze hebben toe te passen."
...‘’Een persoonlijk en fijn contact. Vragen die we hadden werden snel en duidelijk afgehandeld zonder moeilijke taal te gebruiken, kortom een prettige ervaring...
"Waterdicht heeft Frankwatching geholpen met het up to date krijgen van onze algemene voorwaarden. Het contact was informeel en tegelijk ook professione...
"Creatieve concepten voorzien we altijd van een fijnscherpe onderbouwing. Daar houdt het niet op, want onze algemene voorwaarden en juridische details zijn m...
“Waterdicht, het sprak mij direct aan, creatief en professioneel. Ik ben goed en snel geholpen met mijn vraag en in de toekomst weet ik bij wie ik wederom aa...
"Simpel, duidelijk en snel. Zoals het hoort. Zeer tevreden met de dienstverlening van Waterdicht!"
Michael Versluis (CEO...
“Mede door de snelheid en de goede communicatie mogen wij ons tevreden klant van Waterdicht noemen! Ook bij vragen zijn ze altijd bereid je te woord te staan...
“Waterdicht is een betrouwbare organisatie, denken met je mee en zoeken naar een volledige service. Zowel voor het opstellen van een contract als het control...
''De laagdrempelige en persoonlijke communicatie in combinatie met de krachtige expertise zorgden voor een hele fijne samenwerking. Alle documentatie voelt n...
"Super tevreden! Snelle intake, gedegen contract en prima prijs/kwaliteit. Persoonlijk en ook zakelijk."
"Waterdicht werkt snel, duidelijk en professioneel. De uitleg is in voor ons begrijpelijke taal, wat bij andere organisaties nog weleens anders is gebleken....
"De transparante aanpak en goede adviezen maakt dat Waterdicht voor mij een duurzame partner is geworden, waar ik kan vertrouwen op een multidisciplinair tea...