Oplevering door de aannemer
Ben je een aannemer of heb je plannen een aannemer te gaan inschakelen?
Dan is het moment van oplevering van het door jouw geleverde werk een cruciaal moment. Na het moment van oplevering doen zich namelijk enkele belangrijke rechtsgevolgen voor. Uit de praktijk blijkt dat de vereiste stappen van oplevering niet altijd strikt worden nagelopen.
In onderstaande blog worden enkele tips voor de oplevering en de meest belangrijke rechtsgevolgen na de oplevering van het werk besproken.
Schriftelijke oplevering
De aannemer heeft als hoofdverplichting het werk dat tot stand is gebracht op te leveren. Voor de opdrachtgever is het raadzaam enkel akkoord te gaan met de oplevering wanneer het werk volledig naar behoren is afgerond. Het is verstandig de oplevering tussen aannemer en opdrachtgever schriftelijk te laten plaatsvinden. Dit om eventuele latere bewijslast problemen te voorkomen. Door een schriftelijke aanvaarding, dan wel afwijzing, valt duidelijk aan te geven op welk moment is opgeleverd.
In deze schriftelijke aanvaarding is het van belang aan te geven of het werk wordt goedgekeurd. Indien het werk niet wordt goedgekeurd, dienen de redenen voor afwijzing nauwkeurig te worden omschreven.
In de praktijk dient de aannemer duidelijk te maken dat het werk klaar is om opgeleverd te worden. De opdrachtgever dient vervolgens het opgeleverde werk binnen een redelijke termijn te keuren. Deze redelijke termijn is volgens het UAV acht dagen na de gereedmelding van de aannemer. Keurt de opdrachtgever het werk niet binnen deze termijn? Dan wordt het werk geacht goedgekeurd te zijn.
Rechtsgevolgen
Nadat het werk is opgeleverd, treden er belangrijke rechtsgevolgen in werking. Deze gevolgen zijn met name van belang wanneer het werk niet naar behoren is uitgevoerd, namelijk:
- Het risico van het werk verschuift van de aannemer naar de opdrachtgever. Hiermee wordt bedoeld de waardevermindering van het werk of mogelijk het tenietgaan van het werk. Ook dan is de opdrachtgever verplicht het gehele bedrag aan de aannemer te betalen.
- De aannemer is niet meer aansprakelijk voor zichtbare gebreken die de opdrachtgever had moeten zien bij de oplevering. Voor onzichtbare/verborgen gebreken is de aannemer nog wél aansprakelijk.
- Na de oplevering is de opdrachtgever de volledige aanneemsom verschuldigd.
- In het geval van een te late oplevering is de aannemer mogelijk een boete verschuldigd aan de opdrachtgever. Dit is meestal op grond van de algemene voorwaarden, maar is ook mogelijk achterwege te laten. In verschillende standaard bouwvoorwaarden is wél een boeteclausule opgenomen.
- Vanaf het moment van oplevering gaat er een verjaringstermijn lopen. Als de opdrachtgever dan toch een gebrek in het werk ontdekt, dient hij dit zo snel mogelijk aan de aannemer te melden. Hoe langer de opdrachtgever namelijk wacht hoe erger het gebrek vaak zal worden. Wacht de opdrachtgever te lang met het melden? Dan verliest hij mogelijk het recht op herstel of schadevergoeding. Op het moment dat het gebrek is gemeld bij de aannemer, moet de opdrachtgever binnen twee jaar een rechtsvordering instellen tegen de aannemer.
Voor zowel de aannemer als de opdrachtgever is het dus van belang het proces van de oplevering goed te doorlopen. Heb je vragen over de oplevering van werk of over andere juridische kwesties? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
"Super tevreden! Snelle intake, gedegen contract en prima prijs/kwaliteit. Persoonlijk en ook zakelijk."
"Simpel, duidelijk en snel. Zoals het hoort. Zeer tevreden met de dienstverlening van Waterdicht!"
Michael Versluis (CEO...
"Waterdicht werkt snel, duidelijk en professioneel. De uitleg is in voor ons begrijpelijke taal, wat bij andere organisaties nog weleens anders is gebleken....
‘Juridische nazorg en up to date blijven is voor ons heel belangrijk. Bij Waterdicht snappen ze dit en zorgen ze hiervoor.’
"Waterdicht heeft ons vlot en deskundig geholpen bij het actualiseren van onze algemene voorwaarden. Zeker aan te bevelen!"
“Mede door de snelheid en de goede communicatie mogen wij ons tevreden klant van Waterdicht noemen! Ook bij vragen zijn ze altijd bereid je te woord te staan...
"Waterdicht heeft Frankwatching geholpen met het up to date krijgen van onze algemene voorwaarden. Het contact was informeel en tegelijk ook professione...
''Naast de inhoudelijke kennis waren de prijs en flexibiliteit voor ons de redenen om voor Waterdicht te kiezen. De prijs / kwaliteit verhouding was voor Aud...
"Vanwege de uitgebreide expertise, goede service en persoonlijke klik met Waterdicht kunnen we snel schakelen wanneer de situatie daarom vraagt."
“Waterdicht is een betrouwbare organisatie, denken met je mee en zoeken naar een volledige service. Zowel voor het opstellen van een contract als het control...
''De laagdrempelige en persoonlijke communicatie in combinatie met de krachtige expertise zorgden voor een hele fijne samenwerking. Alle documentatie voelt n...
"De transparante aanpak en goede adviezen maakt dat Waterdicht voor mij een duurzame partner is geworden, waar ik kan vertrouwen op een multidisciplinair tea...
“Waterdicht weet hun diepgaande juridische kennis ontzettend goed te vertalen naar begrijpelijke mensentaal voor ondernemers zoals mijzelf.”
“De juristen van Waterdicht maken complexe documenten begrijpelijk én leggen je uit hoe je ze kunt toepassen. Ze denken mee met op maat gemaakte wensen, reag...
“Waterdicht, het sprak mij direct aan, creatief en professioneel. Ik ben goed en snel geholpen met mijn vraag en in de toekomst weet ik bij wie ik wederom aa...
“Van intake tot realisatie van onze nieuwe terms & conditions ging snel met goed advies en resultaat naar wens.”
"Creatieve concepten voorzien we altijd van een fijnscherpe onderbouwing. Daar houdt het niet op, want onze algemene voorwaarden en juridische details zijn m...
‘’Een persoonlijk en fijn contact. Vragen die we hadden werden snel en duidelijk afgehandeld zonder moeilijke taal te gebruiken, kortom een prettige ervaring...
"Het contact met de partners gaf meteen het vertrouwen dat dit in goede handen was omdat ze direct in staat waren de kennis die ze hebben toe te passen."
...