Wanneer zijn algemene voorwaarden in strijd met de wet?
In je algemene voorwaarden kan je afspraken maken over veel uiteenlopende juridische punten. Denk hierbij aan het uitsluiten of beperken van je aansprakelijkheid. Daarnaast zijn ook afspraken over waar het intellectueel eigendom ligt na het (laten) maken van bijvoorbeeld een tekst of app eerder regel dan uitzondering. Welke belangrijke punten je nog meer allemaal af kan en mag spreken lees je hier. In dit blog richten we ons op de vraag: met welke wettelijke regels moet je rekening houden bij het opstellen van algemene voorwaarden?
Lever je aan bedrijven of consumenten?
Om bovenstaande vraag te kunnen beantwoorden is het allereerst belangrijk om te bepalen of je jouw goed of dienst aan consumenten of bedrijven levert. Je kan je voorstellen dat de wetgever consumenten meer in bescherming neemt. Zij worden gezien als de ‘zwakkere’ partij. Lever je aan zowel bedrijven als aan consumenten? Dan is het zelfs aan te raden om twee algemene voorwaarden op te laten stellen. De wet formuleert voor ondernemingen namelijk geen specifieke bescherming. Bij het bedienen van bedrijven hoef je in je algemene voorwaarden dus geen rekening te houden met de wettelijke consumentenregels. Wel moeten bepalingen uiteraard altijd redelijk zijn.
Wat zijn belangrijke consumentenregels?
- Opgenomen afspraken moeten begrijpelijk worden geformuleerd voor de consument. Als dit niet het geval is en er dus toch onenigheid kan ontstaan over de inhoud van een afspraak dan geldt de gunstigste uitleg voor de consument.
- Je bent verplicht om de verzendkosten te noemen in je algemene voorwaarden als je met een consument handelt. Wanneer je handelt met bedrijven is dit wederom niet verplicht.
- Consumenten hebben, wanneer de overeenkomst wordt gesloten buiten een verkoopruimte (zoals online) altijd een herroepingsrecht. Dit moet ook worden vermeld in de algemene voorwaarden. Dit herroepingsrecht houdt in dat de consument de aankoop van een goed of dienst altijd binnen 14 dagen kosteloos kan annuleren zonder opgaaf van redenen. Bedrijven hebben dit recht niet.
Daarnaast spreekt het voor zich dat een opgenomen bepaling voor een consument niet ‘onredelijke bezwarend’ mag zijn.
Wanneer is een bepaling onredelijk bezwarend?
Maar wanneer is een bepaling onredelijk bezwarend? Als je al een tijdje ondernemer bent, heb je vast wel eens gehoord van de ‘grijze’ en ‘zwarte’ lijst. De namen van beide lijsten geven al een indicatie van de inhoud weg. Staat een in de algemene voorwaarden opgenomen bepaling in de zwarte lijst? Dan is deze bepaling altijd onredelijk en dus ongeldig. Staat de bepaling niet in de zwarte lijst? Dan staat hij misschien in de grijze lijst. In tegenstelling tot de zwarte lijst zijn bepalingen die voorkomen in de grijze lijst verdedigbaar. Dit betekent dat zo’n bepaling wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn. Hier is dus nog discussieruimte. Jij als ondernemer moet kunnen verdedigen waarom die bepaling in dit geval niet onredelijk bezwarend is. In deze blogs gaan we in op de precieze inhoud van beide lijsten.
Staat de bepaling noch in de grijze noch in de zwarte lijst én is hij niet onredelijk bezwarend? Dan mag je de bepaling opnemen.
Meer weten over Algemene voorwaarden?
Sam Derks
"Waterdicht heeft ons vlot en deskundig geholpen bij het actualiseren van onze algemene voorwaarden. Zeker aan te bevelen!"
''De laagdrempelige en persoonlijke communicatie in combinatie met de krachtige expertise zorgden voor een hele fijne samenwerking. Alle documentatie voelt n...
“De juristen van Waterdicht maken complexe documenten begrijpelijk én leggen je uit hoe je ze kunt toepassen. Ze denken mee met op maat gemaakte wensen, reag...
"Het contact met de partners gaf meteen het vertrouwen dat dit in goede handen was omdat ze direct in staat waren de kennis die ze hebben toe te passen."
..."De transparante aanpak en goede adviezen maakt dat Waterdicht voor mij een duurzame partner is geworden, waar ik kan vertrouwen op een multidisciplinair tea...
"Simpel, duidelijk en snel. Zoals het hoort. Zeer tevreden met de dienstverlening van Waterdicht!"
Michael Versluis (CEO...
"Creatieve concepten voorzien we altijd van een fijnscherpe onderbouwing. Daar houdt het niet op, want onze algemene voorwaarden en juridische details zijn m...
"Waterdicht heeft Frankwatching geholpen met het up to date krijgen van onze algemene voorwaarden. Het contact was informeel en tegelijk ook professione...
"Vanwege de uitgebreide expertise, goede service en persoonlijke klik met Waterdicht kunnen we snel schakelen wanneer de situatie daarom vraagt."
''Naast de inhoudelijke kennis waren de prijs en flexibiliteit voor ons de redenen om voor Waterdicht te kiezen. De prijs / kwaliteit verhouding was voor Aud...
“Waterdicht weet hun diepgaande juridische kennis ontzettend goed te vertalen naar begrijpelijke mensentaal voor ondernemers zoals mijzelf.”
“Van intake tot realisatie van onze nieuwe terms & conditions ging snel met goed advies en resultaat naar wens.”
“Waterdicht, het sprak mij direct aan, creatief en professioneel. Ik ben goed en snel geholpen met mijn vraag en in de toekomst weet ik bij wie ik wederom aa...
‘Juridische nazorg en up to date blijven is voor ons heel belangrijk. Bij Waterdicht snappen ze dit en zorgen ze hiervoor.’
“Mede door de snelheid en de goede communicatie mogen wij ons tevreden klant van Waterdicht noemen! Ook bij vragen zijn ze altijd bereid je te woord te staan...
‘’Een persoonlijk en fijn contact. Vragen die we hadden werden snel en duidelijk afgehandeld zonder moeilijke taal te gebruiken, kortom een prettige ervaring...
"Super tevreden! Snelle intake, gedegen contract en prima prijs/kwaliteit. Persoonlijk en ook zakelijk."
“Waterdicht is een betrouwbare organisatie, denken met je mee en zoeken naar een volledige service. Zowel voor het opstellen van een contract als het control...
"Waterdicht werkt snel, duidelijk en professioneel. De uitleg is in voor ons begrijpelijke taal, wat bij andere organisaties nog weleens anders is gebleken....