Wat houdt het herroepingsrecht in?
Wanneer je als ondernemer producten of diensten verkoopt via bijvoorbeeld het internet heeft de kopende consument een herroepingsrecht. In dit artikel zal ik ingaan op wat het herroepingsrecht precies inhoudt en aan welke juridische grenzen het herroepingsrecht gebonden is.
De vereisten voor een beroep op het herroepingsrecht
Belangrijk om te weten is dat alleen de consument bescherming van het herroepingsrecht geniet. Dit is dus iemand die niet in de uitoefening van beroep of bedrijf handelt. Denk hierbij aan een particulier die schoenen bestelt in jouw webshop.
Daarnaast moet het gaan om een koop op afstand. Van koop op afstand is sprake als je een product koopt via bijvoorbeeld het internet of via de telefoon. Het gaat dus om situaties buiten een fysieke verkoopruimte zoals een winkel. Het idee is juist dat de consument het product nog niet gezien of gepast heeft. De regels voor koop op afstand gelden zowel voor producten als diensten, zoals bijvoorbeeld een online taalcursus. Daarnaast gelden de normale wettelijke regels van consumentenkoop. Je hoort als verkoper een goed (deugdelijk) product te leveren.
Dus, is er sprake van een consument die iets op internet of via de telefoon koopt? Dan geldt in principe het herroepingsrecht. De consument mag dan binnen 14 dagen ‘herroepen’ zonder opgaaf van redenen. Dit is zijn bedenktijd.
De bedenktijd en retournering
Als aan bovenstaande vereisten wordt voldaan geldt zoals gezegd een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. De bedenktijd gaat lopen vanaf de dag nadat je het product hebt ontvangen of vanaf het moment dat je de dienst bent overeengekomen. De consument mag zelfs voordat hij het product heeft ontvangen gebruik maken van zijn herroepingsrecht en afzien van de koop.
Als de consument het product terug wil sturen moet hij gebruik kunnen maken van het modelformulier voor herroeping dat je als verkoper verplicht op je website moet plaatsen. Heb je geen website? Dan moet je hem zelfs meesturen. Het kan natuurlijk ook voorkomen dat de consument zelf een e-mail schrijft.
Wanneer een consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht ben je als verkoper verplicht om het aankoopbedrag inclusief de verzendkosten terug te betalen. Je mag daar uiteraard mee wachten totdat je het product ook echt terug hebt ontvangen of wanneer je een bewijs van terug levering hebt. De kosten van de retourzending mag je als verkoper in rekening brengen bij de koper. Let wel op dat je dit vooraf communiceert. Doe je dit niet, dan hoeft de consument deze kosten niet te betalen.
Grenzen van het herroepingsrecht
De koper heeft kan geen beroep doen op het herroepingsrecht bij:
- Reizen, vervoer, logies, catering of andere vormen van vrijetijdsbesteding.
- Losse tijdschriften of kranten.
- Producten die je speciaal laat maken, bijvoorbeeld een maatpak, drukwerk, een fotoalbum of sieraden naar je eigen ontwerp.
- Producten die snel kunnen bederven of een beperkte houdbaarheid hebben.
- Producten die niet geschikt zijn om te worden teruggestuurd om gezondheidsredenen of hygiëne. Denk hierbij aan kleding. Een telefonische bestelling of een bestelling via internet bij een bedrijf dat zich niet richt op verkoop op afstand, bijvoorbeeld een telefonische bestelling bij een slager.
- Cd’s en dvd’s waarvan de verzegeling na levering is verbroken.
- Koop van een digitaal product (film, muziek, games) dat je via internet kunt downloaden, waarbij de koper laat weten het binnen 14 dagen te willen hebben én hebben verklaart dat hij afziet van de bedenktijd. Dit moet hij expliciet aangeven.
- Spoedreparaties: als je als bedrijf langskomt voor een reparatie of onderhoud dat niet kan wachten, bijvoorbeeld bij een verstopping of lekkage.
- Een dienst (bijvoorbeeld een stukadoor) die al binnen de bedenktermijn helemaal klaar is.
Conclusie
Het herroepingsrecht is een consumentenrecht. Daarnaast kan een consument slechts een beroep doen op het herroepingsrecht als de overeenkomst buiten een verkoopruimte is gesloten. Bijvoorbeeld online of telefonisch. Maak als ondernemer in bijvoorbeeld je algemene voorwaarden duidelijke afspraken over het herroepingsrecht. Meld het bijvoorbeeld wanneer de consument geen beroep kan doen op het herroepingsrecht omdat jij alleen maatwerk levert. Weet daarnaast in grote lijnen wat het herroepingsrecht inhoudt. Op die manier voorkom je onduidelijkheden en conflicten.
Meer weten over het herroepingsrecht?
Sam Derks
“Waterdicht weet hun diepgaande juridische kennis ontzettend goed te vertalen naar begrijpelijke mensentaal voor ondernemers zoals mijzelf.”
"Vanwege de uitgebreide expertise, goede service en persoonlijke klik met Waterdicht kunnen we snel schakelen wanneer de situatie daarom vraagt."
"Super tevreden! Snelle intake, gedegen contract en prima prijs/kwaliteit. Persoonlijk en ook zakelijk."
"Creatieve concepten voorzien we altijd van een fijnscherpe onderbouwing. Daar houdt het niet op, want onze algemene voorwaarden en juridische details zijn m...
"Waterdicht heeft Frankwatching geholpen met het up to date krijgen van onze algemene voorwaarden. Het contact was informeel en tegelijk ook professione...
"Waterdicht heeft ons vlot en deskundig geholpen bij het actualiseren van onze algemene voorwaarden. Zeker aan te bevelen!"
"De transparante aanpak en goede adviezen maakt dat Waterdicht voor mij een duurzame partner is geworden, waar ik kan vertrouwen op een multidisciplinair tea...
“Waterdicht, het sprak mij direct aan, creatief en professioneel. Ik ben goed en snel geholpen met mijn vraag en in de toekomst weet ik bij wie ik wederom aa...
“Mede door de snelheid en de goede communicatie mogen wij ons tevreden klant van Waterdicht noemen! Ook bij vragen zijn ze altijd bereid je te woord te staan...
"Het contact met de partners gaf meteen het vertrouwen dat dit in goede handen was omdat ze direct in staat waren de kennis die ze hebben toe te passen."
...“De juristen van Waterdicht maken complexe documenten begrijpelijk én leggen je uit hoe je ze kunt toepassen. Ze denken mee met op maat gemaakte wensen, reag...
"Simpel, duidelijk en snel. Zoals het hoort. Zeer tevreden met de dienstverlening van Waterdicht!"
Michael Versluis (CEO...
''Naast de inhoudelijke kennis waren de prijs en flexibiliteit voor ons de redenen om voor Waterdicht te kiezen. De prijs / kwaliteit verhouding was voor Aud...
''De laagdrempelige en persoonlijke communicatie in combinatie met de krachtige expertise zorgden voor een hele fijne samenwerking. Alle documentatie voelt n...
“Waterdicht is een betrouwbare organisatie, denken met je mee en zoeken naar een volledige service. Zowel voor het opstellen van een contract als het control...
"Waterdicht werkt snel, duidelijk en professioneel. De uitleg is in voor ons begrijpelijke taal, wat bij andere organisaties nog weleens anders is gebleken....
‘’Een persoonlijk en fijn contact. Vragen die we hadden werden snel en duidelijk afgehandeld zonder moeilijke taal te gebruiken, kortom een prettige ervaring...
‘Juridische nazorg en up to date blijven is voor ons heel belangrijk. Bij Waterdicht snappen ze dit en zorgen ze hiervoor.’
“Van intake tot realisatie van onze nieuwe terms & conditions ging snel met goed advies en resultaat naar wens.”