Wat staat er in de zwarte lijst?
In je algemene voorwaarden kunnen een heleboel bepalingen worden opgenomen. Uiteindelijk bescherm je je onderneming graag zo goed mogelijk. Omdat het duidelijk is dat met name consumenten algemene voorwaarden niet (goed) doorlezen, heeft de wetgever een zwarte lijst opgesteld. Deze zwarte lijst is te vinden in art. 2:236 Burgerlijk Wetboek. In deze lijst staan bepalingen die nooit opgenomen mogen worden in algemene voorwaarden.
In dit artikel bekijk ik een aantal voorwaarden die op de zwarte lijst staan. Daarnaast leg ik uit wat het gevolg is als je toch een bepaling gebruikt die op de zwarte lijst staat.
Wie kan een beroep doen op de zwarte lijst?
De zwarte lijst is een wettelijk vastgelegde opsomming waarin bepalingen staan die altijd onredelijk bezwarend zijn. Alleen consumenten kunnen een beroep doen op deze lijst. Bij overeenkomsten tussen bedrijven onderling (business to business) kan geen beroep worden gedaan op de zwarte lijst. Het gevolg is dat een bepaling als onredelijk bezwarend wordt aangemerkt en het dus kan worden vernietigd. Dat houdt in, dat het beding niet meer geldt tussen partijen.
Kortom: staat een bepaald beding uit de algemene voorwaarden op de zwarte lijst, dan is het door een consument ongeldig te maken als de consument een beroep doet op de onredelijkheid.
Voorbeelden van bepalingen uit de zwarte lijst
Een aantal voorwaarden van bepalingen die op de zwarte lijst staan zijn de volgende:
Opeisbaarheid uitsluiten: bepalingen die ervoor zorgen dat de consument geen recht meer heeft om een bepaalde prestatie op te eisen.
Ontbinding beperken: bepalingen die de wettelijke bevoegdheid tot ontbinding van de overeenkomst uitsluiten of beperken.
Opschorting uitsluiten/verruimen: algemene voorwaarden die de wettelijke bevoegdheid tot opschorting uitsluiten of beperken voor de particulier of deze bevoegdheid verruimen ten opzichte van de wet voor de ondernemer.
Wanprestatie zelf beoordelen: bedingen die de ondernemer zelf laten besluiten of hij wanprestatie heeft gepleegd of niet of algemene voorwaarden die inhouden dat de particulier eerst een derde aansprakelijk moet stellen.
Conclusie
Het mag ook logisch genoemd worden dat dit soort bepalingen niet mogen worden opgenomen in een overeenkomst met een consument. Veel bepalingen die in de zwarte lijst zijn opgenomen zullen ook als onredelijk worden bestempeld in een overeenkomst tussen bedrijven. Maar zeker niet alles. Zo mag je in een zakelijke overeenkomst wel degelijk het recht van opschorting uitsluiten. Op die manier voorkom je dat een zakelijke klant niet betaalt wanneer hij vindt dat jouw prestatie niet deugdelijk is. Kan interessant zijn.
Heb je in je algemene voorwaarden een beding staan die op deze zwarte lijst staat? Dan is dat beding in een overeenkomst met een consument per definitie vernietigbaar. Staat een beding niet op de zwarte lijst? Dan wil dat zeker niet altijd zeggen dat het beding geldig is. De bepaling kan dan toch op de grijze lijst staan of anderszins onredelijk bezwarend zijn.
Meer weten over Algemene voorwaarden?
Sam Derks
“Waterdicht is een betrouwbare organisatie, denken met je mee en zoeken naar een volledige service. Zowel voor het opstellen van een contract als het control...
"Super tevreden! Snelle intake, gedegen contract en prima prijs/kwaliteit. Persoonlijk en ook zakelijk."
“Van intake tot realisatie van onze nieuwe terms & conditions ging snel met goed advies en resultaat naar wens.”
“De juristen van Waterdicht maken complexe documenten begrijpelijk én leggen je uit hoe je ze kunt toepassen. Ze denken mee met op maat gemaakte wensen, reag...
"Vanwege de uitgebreide expertise, goede service en persoonlijke klik met Waterdicht kunnen we snel schakelen wanneer de situatie daarom vraagt."
‘Juridische nazorg en up to date blijven is voor ons heel belangrijk. Bij Waterdicht snappen ze dit en zorgen ze hiervoor.’
''Naast de inhoudelijke kennis waren de prijs en flexibiliteit voor ons de redenen om voor Waterdicht te kiezen. De prijs / kwaliteit verhouding was voor Aud...
"Creatieve concepten voorzien we altijd van een fijnscherpe onderbouwing. Daar houdt het niet op, want onze algemene voorwaarden en juridische details zijn m...
"Waterdicht heeft Frankwatching geholpen met het up to date krijgen van onze algemene voorwaarden. Het contact was informeel en tegelijk ook professione...
"Waterdicht heeft ons vlot en deskundig geholpen bij het actualiseren van onze algemene voorwaarden. Zeker aan te bevelen!"
‘’Een persoonlijk en fijn contact. Vragen die we hadden werden snel en duidelijk afgehandeld zonder moeilijke taal te gebruiken, kortom een prettige ervaring...
“Waterdicht weet hun diepgaande juridische kennis ontzettend goed te vertalen naar begrijpelijke mensentaal voor ondernemers zoals mijzelf.”
"Het contact met de partners gaf meteen het vertrouwen dat dit in goede handen was omdat ze direct in staat waren de kennis die ze hebben toe te passen."
...“Mede door de snelheid en de goede communicatie mogen wij ons tevreden klant van Waterdicht noemen! Ook bij vragen zijn ze altijd bereid je te woord te staan...
''De laagdrempelige en persoonlijke communicatie in combinatie met de krachtige expertise zorgden voor een hele fijne samenwerking. Alle documentatie voelt n...
"Simpel, duidelijk en snel. Zoals het hoort. Zeer tevreden met de dienstverlening van Waterdicht!"
Michael Versluis (CEO...
"Waterdicht werkt snel, duidelijk en professioneel. De uitleg is in voor ons begrijpelijke taal, wat bij andere organisaties nog weleens anders is gebleken....
"De transparante aanpak en goede adviezen maakt dat Waterdicht voor mij een duurzame partner is geworden, waar ik kan vertrouwen op een multidisciplinair tea...
“Waterdicht, het sprak mij direct aan, creatief en professioneel. Ik ben goed en snel geholpen met mijn vraag en in de toekomst weet ik bij wie ik wederom aa...