Een goede basis en juridische ondersteuning voor softwareonderneming Bundeling

vrijdag 24 mei 2024

Een goede basis en juridische ondersteuning voor softwareonderneming Bundeling

Stel je voor, je bent een bouwbedrijf met meer dan 200 medewerkers, velen actief op bouwplaatsen, zelden op kantoor. Bundeling heeft een platform ontwikkeld om de interne communicatie te versterken. Bundeling specialiseert zich in op maat gemaakte platforms, afgestemd op jouw behoeften voor interne communicatie, (door centralisatie van informatie en het creëren van verbinding op één plek.) Het bedrijf heeft inmiddels 8 jaar ervaring met 1000+ klanten verspreid over 24 landen. Maar, net als andere mkb's, worstelen ze met juridische vraagstukken. Benieuwd hoe Waterdicht hen hierbij ondersteunt? Lees verder.

Het vraagstuk 

“Je maakt contracten voor als het fout gaat,” – aldus Bjorn, mede-eigenaar en Commercieel Directeur bij Bundeling. “Bij een goede samenwerking heb je ze niet nodig, maar bij geschillen moet het contract duidelijk aangeven wie waarvoor verantwoordelijk is.” 

Juridische uitdagingen kunnen op verschillende manieren voorkomen bij Bundeling. Zo moet elke offerte en samenwerkingsovereenkomst alle mogelijke risico’s dekken. Vooral internationale salestrajecten en samenwerkingen brengen de meeste uitdagingen met zich mee. Legal issues mogen niet de redenen zijn waarom een samenwerking niet doorgaat.

Daarnaast heeft Bundeling te maken met wet- en regelgeving uit andere landen, zowel binnen als buiten Europa. Welke regelgeving volgen ze? En wat zijn de consequenties? Voor dit alles is duidelijkheid cruciaal. 

En dat is nog niet alles. De platformen die Bundeling voor haar klanten ontwikkelt, worden gebruikt door medewerkers, leden of andere belanghebbenden. Persoonsgegevens van deze gebruikers worden opgeslagen in het platform. Je snapt al waar we heen gaan, namelijk privacywetgeving. In deze gevallen is het ook weer zeer belangrijk om duidelijk en helder te hebben welke verantwoordelijkheden Bundeling draagt en welke de klant. 

De uitdagingen van Bundeling  

  • Heldere gebruiksvoorwaarden opstellen
  • Privacy en gegevensbeveiliging waarborgen
  • Juridische risico's bij samenwerkingen minimaliseren
  • Aansprakelijkheid en verantwoordelijkheden beheren
  • Waterdichte contracten en overeenkomsten opstellen
  • Begrijpelijke juridische communicatie met klanten verzorgen

Waterdichte aanpak

Toen de uitdagingen en pijnpunten van Bundeling helder waren, ging het team van Waterdicht aan de slag. We begonnen met het opstellen van belangrijke documenten zoals algemene voorwaarden en een privacybeleid. Daarna werkten we aan een vaste template voor het opstellen van offertes en overeenkomsten. Met een geautomatiseerde offertetool kan Bundeling gemakkelijk de juiste klantgegevens invullen en met het ingebouwde template rolt daar vervolgens een Waterdichte offerte of overeenkomst uit. 

Vervolgens houden we de lijnen kort en schakelen we snel. Op het moment dat Bundeling een bijzondere case heeft, bellen ze ons op en bieden we juridisch advies en ondersteuning. Zo was er laatst een potentiële klant uit Italië die per se volgens de wet- en regelgeving van Italië wilde samenwerken. Bundeling wilde concreet weten wat de risico’s hiervan zijn en daar boden wij advies op. Uitkomst? Uiteindelijk verschillen de wetten niet zo veel en konden ze zonder zorgen de samenwerking aangaan. 

Het resultaat voor Bundeling

Bjorn vertelt: “Ze kennen ons, hebben al onze juridische documenten opgesteld, schakelen snel, er zijn korte lijnen en we weten altijd waar we aan toe zijn. Gelukkig hebben we weinig juridische werkzaamheden en is een vaste medewerker overbodig, maar door de samenwerking met Waterdicht hebben we toegang tot externe juridische expertise.”

De voordelen:

  • Zekerheid over onderhandelingen en samenwerkingen 
  • Aanvullende kennis en expertise op juridisch gebied
  • Ondersteuning bij het salestraject en tijdens onderhandelingen

Het vervolg

We blijven doorgaan met het bieden van juridische zekerheid aan Bundeling en gaan verder groeien in de samenwerking. Zo streven we er altijd naar om onze kennis over hun branche te vergroten en mee te denken waar kan!

Wil je meer lezen over wat wij doen voor onze klanten? Bekijk dan hier onze klantcase van Kanon!

Meer weten over de klantcase van softwareonderneming Bundeling?

Neem dan contact op met Sam Derks, de schrijver van dit artikel en specialist als het gaat om de klantcase van softwareonderneming Bundeling.
Sam Derks

Sam Derks

Plan gratis intake