Wat zijn de rechten en plichten van een wederpartij die een klacht heeft over een product/dienst?

Jelle, jurist bij Waterdicht, zit aan tafel en is aan het videobellen met een klant. Hij gebaart met zijn handen naar de klant op het scherm
Jelle, jurist bij Waterdicht, zit aan tafel en is aan het videobellen met een klant. Hij gebaart met zijn handen naar de klant op het scherm

Wanneer een koper ontevreden is over een product of dienst, is hij verplicht om dit te melden. Neem nou eens het volgende voorbeeld. Een consument koopt een telefoon in de winkel. Wanneer hij de telefoon thuis uit het doosje haalt ziet hij dat er een kleine barst op het scherm zit. In de normale situatie ga je meteen terug naar de winkel om dit aan te geven. Maar wat gebeurt er nou als de consument een half jaar wacht? Of stel nou dat het een groot bedrijf is dat 1000 telefoons inkoopt voor de verkoop.

In het verbintenissenrecht heet dit de klachtplicht. Wanneer je een beroep wil doen op een gebrek in de prestatie, door bijvoorbeeld een schadevergoeding te eisen, ben je eerst verplicht om te klagen over dit gebrek. Deze klacht moet wel ‘tijdig’ plaatsvinden. Oftewel, je kan niet klagen over een gebrek waar je bijvoorbeeld al jaren mee bekend was.

Klachtplicht bij een consumentkoop

Een consument die een product koopt en een gebrek ontdekt, moet binnen twee maanden na ontdekking van het gebrek een klacht hierover indienen. De gedachte achter deze regel is, is dat de verkoper zo in de gelegenheid gebracht kan worden om het gebrek te herstellen. Daarnaast is het van belang dat een klacht tijdig wordt ingediend. Bij een consumentenkoop van een product is dit binnen twee maanden na ontdekking van het gebrek. Wordt er op tijd geklaagd? Dan is het makkelijker te bewijzen dat de consument geen invloed had op het gebrek. De termijn van twee maanden is geen harde termijn. Volgens de rechtspraak is het een belangenafweging. Het gaat erom dat de belangen van de verkoper wel of niet geschaad zijn door het overschrijden van de termijn van twee maanden.

Klachtplicht bij professionele partijen

Maar hoe werkt het dan als twee professionele partijen zaken doen? Voor professionele is er geen wettelijk termijn van twee maanden. Hier komt het veel meer aan op een afweging in een concreet geval. Artikel 6:89 van ons Burgerlijk Wetboek zegt dat een schuldeisers geen beroep kan doen op een gebrek in de prestatie van een contractuele wederpartij, indien hij niet binnen bekwame tijd nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had moeten ontdekken, bij die wederpartij heeft geprotesteerd. Oftewel, je moet zo snel als redelijk mogelijk is een klacht indienen. Daarnaast is het ook van belang dat van een wederpartij verwacht wordt dat hij het gebrek heeft kunnen ontdekken. Neem nou het voorbeeld van de telefoons. Als je 1000 telefoons inkoopt voor de verkoop, mogen we ervan uitgaan dat de gebarsten schermen binnen een paar weken ontdekt worden. Je kan niet drie jaar na de verkoop nog eens zeggen dat je net pas ontdekt hebt dat alle schermen kapot waren.

Heb je een product of dienst geleverd gekregen? Controleer dan altijd of er sprake is van een gebrek. Zo ja, meld dit zo snel als mogelijk. 

Sam Derks, eigenaar van Waterdicht, zitten op een zwarte leren stoel. Hij lacht in de camera.

Hulp nodig?

Sam is bereikbaar

Neem contact op

Jurist van Waterdicht werkt aan een contract op zijn laptop. Foto van over zijn schouder genomen, focus op de laptop met het contract.
Jurist van Waterdicht werkt aan een contract op zijn laptop. Foto van over zijn schouder genomen, focus op de laptop met het contract.
Kennisbank
Tips
7 januari 2025

Aandelen kopen? Naast de leveringsakte is het mogelijk een aparte koopovereenkomst op te stellen.

Sam, eigenaar van Waterdicht, zit op een trapje en kijkt recht de camera in
Sam, eigenaar van Waterdicht, zit op een trapje en kijkt recht de camera in
Kennisbank
Tips
10 september 2024

Houd in je algemene voorwaarden rekening met het verschil in recht tussen consumenten en bedrijven.

2 Waterdicht juristen zijn aan het werk. De een zit in de voorgrond op een laptop te werken, de andere zit in de achtergrond op een trapje en belt
2 Waterdicht juristen zijn aan het werk. De een zit in de voorgrond op een laptop te werken, de andere zit in de achtergrond op een trapje en belt
Kennisbank
Tips
9 september 2024

Let er bij het verstrekken van een opdracht op dat een zzp'er niet wordt gezien als jouw werknemer.

3 Waterdicht collega's staan in de keuken, 1 van hen schenkt een glas water in, de andere 2 lachen naar elkaar
3 Waterdicht collega's staan in de keuken, 1 van hen schenkt een glas water in, de andere 2 lachen naar elkaar
Kennisbank
Tips
8 september 2024

Als je algemene voorwaarden gebruikt, ben je verplicht de wederpartij hierover te informeren.

Laptop op tafel met leeg notitieboekje en een kop koffie
Laptop op tafel met leeg notitieboekje en een kop koffie
Kennisbank
Tips
7 september 2024

Let erop dat je je algemene voorwaarden goed en op tijd van toepassing verklaart op de overeenkomst

Een groepsetting met een meeting van 3 waterdicht collega's. 2 Collega's kijken lachend naar een derde persoon die niet op de foto staat.
Een groepsetting met een meeting van 3 waterdicht collega's. 2 Collega's kijken lachend naar een derde persoon die niet op de foto staat.
Kennisbank
Tips
6 september 2024

Buitenlandse wederpartij? Verstrek je algemene voorwaarden in begrijpelijke taal

Jelle, jurist bij Waterdicht, zit aan tafel en is aan het videobellen met een klant. Hij gebaart met zijn handen naar de klant op het scherm
Jelle, jurist bij Waterdicht, zit aan tafel en is aan het videobellen met een klant. Hij gebaart met zijn handen naar de klant op het scherm
Kennisbank
Tips
5 september 2024

Wat zijn de rechten en plichten van een wederpartij die een klacht heeft over een product/dienst?