Buitenlandse wederpartij? Verstrek je algemene voorwaarden in begrijpelijke taal

Een groepsetting met een meeting van 3 waterdicht collega's. 2 Collega's kijken lachend naar een derde persoon die niet op de foto staat.
Een groepsetting met een meeting van 3 waterdicht collega's. 2 Collega's kijken lachend naar een derde persoon die niet op de foto staat.

Er is géén vereiste dat de algemene voorwaarden in de taal moeten zijn die jouw wederpartij spreekt. Wel moeten de algemene voorwaarden begrijpelijk en duidelijk zijn voor jouw wederpartij. Is het zo dat je met een Duitse wederpartij in het Engels communiceert? Dan kan je de algemene voorwaarden naast de Duitse taal, ook in de Engelse taal verstrekken. Stuur je toch de Nederlandse versie op, dan zijn de algemene voorwaarden niet geldig. Je loopt dan het risico dat ze niet altijd van toepassing zijn.

Hoe bepaal ik in welke taal ik de algemene voorwaarden moet verstrekken?

Om dit te bepalen wordt er gekeken naar een aantal factoren. Er kan bijvoorbeeld gekeken worden naar de volgende drie punten:

  • De taal waarin gesproken wordt tijdens de onderhandelingen.
  • De professionaliteit van partijen. Heb je bijvoorbeeld te maken met een consument? 
  • Is er een gangbare taal in jouw branche?

Van bedrijven wordt een actieve houding verwacht om te onderzoeken welke taal begrijpelijk is voor hun wederpartij. Mocht je besluiten om de algemene voorwaarden te gaan vertalen, let er dan op dat google translate niet voldoende is. Een juridisch begrip verkeerd vertalen kan fataal zijn voor de werking van de bepaling. Laat altijd een jurist je algemene voorwaarden vertalen, of de algemene voorwaarden controleren.

Mijn algemene voorwaarden zijn in het Engels opgesteld. 

Is dan ook het Engelse recht van toepassing?

Dit is van twee factoren afhankelijk:

  1. Is er een rechtskeuze opgenomen in de algemene voorwaarden? Oftewel, staat er in de algemene voorwaarden een bepaling die zegt dat het Nederlands recht van toepassing is?
  2. De regels van het internationaal privaatrecht. Nederland is betrokken bij een aantal verdragen. Deze verdragen bepalen in bepaalde situaties welk recht van toepassing is bij internationale gevallen. Soms mag er een rechtskeuze gemaakt worden door partijen, en soms niet.

Handelt jouw onderneming op internationaal niveau? Heb dan altijd meerdere vertalingen van de algemene voorwaarden achter de hand. Hierdoor kan je makkelijk en snel contracteren met jouw internationale wederpartijen. 

Sam Derks, eigenaar van Waterdicht, zitten op een zwarte leren stoel. Hij lacht in de camera.

Hulp nodig?

Sam is bereikbaar

Neem contact op

Jurist van Waterdicht werkt aan een contract op zijn laptop. Foto van over zijn schouder genomen, focus op de laptop met het contract.
Jurist van Waterdicht werkt aan een contract op zijn laptop. Foto van over zijn schouder genomen, focus op de laptop met het contract.
Kennisbank
Tips
7 januari 2025

Aandelen kopen? Naast de leveringsakte is het mogelijk een aparte koopovereenkomst op te stellen.

Sam legt verschil uit tussen consumenten en bedrijven in algemene voorwaarden
Sam legt verschil uit tussen consumenten en bedrijven in algemene voorwaarden
Kennisbank
Tips
10 september 2024

Houd in je algemene voorwaarden rekening met het verschil in recht tussen consumenten en bedrijven.

Overleg over opdracht met zzp’er zonder dienstverband of werknemerschap
Overleg over opdracht met zzp’er zonder dienstverband of werknemerschap
Kennisbank
Tips
9 september 2024

Let er bij het verstrekken van een opdracht op dat een zzp'er niet wordt gezien als jouw werknemer.

Bespreking van algemene voorwaarden met nadruk op informatieplicht
Bespreking van algemene voorwaarden met nadruk op informatieplicht
Kennisbank
Tips
8 september 2024

Als je algemene voorwaarden gebruikt, ben je verplicht de wederpartij hierover te informeren.

Laptop op tafel met leeg notitieboekje en een kop koffie
Laptop op tafel met leeg notitieboekje en een kop koffie
Kennisbank
Tips
7 september 2024

Let erop dat je je algemene voorwaarden goed en op tijd van toepassing verklaart op de overeenkomst

Een groepsetting met een meeting van 3 waterdicht collega's. 2 Collega's kijken lachend naar een derde persoon die niet op de foto staat.
Een groepsetting met een meeting van 3 waterdicht collega's. 2 Collega's kijken lachend naar een derde persoon die niet op de foto staat.
Kennisbank
Tips
6 september 2024

Buitenlandse wederpartij? Verstrek je algemene voorwaarden in begrijpelijke taal

Uitleg over rechten en plichten bij een klacht over een product of dienst
Uitleg over rechten en plichten bij een klacht over een product of dienst
Kennisbank
Tips
5 september 2024

Wat zijn de rechten en plichten van een wederpartij die een klacht heeft over een product/dienst?